Wodomierz główny
Zestaw wodomierza głównego powinien być umieszczony w piwnicy budynku lub na parterze, w wydzielonym, łatwo dostępnym miejscu, zabezpieczonym przed zalaniem wodą, zamarzaniem oraz dostępem osób niepowołanych lub w przypadku braku takiego miejsca w szczelnej studni wodomierzowej poza budynkiem.
W budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej miejscem tym powinno być odrębne pomieszczenie.
Aktem prawnym który reguluje kwestie montażu zestawu wodomierza głównego jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. (ze zmianami) w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Schemat zestawu wodomierzowego wymaganego przez ZWIK w Białej Piskiej
Wodomierze główne na przyłączach wodociągowych do nieruchomości są własnością Spółki. Spółka posiada szczegółową ewidencję wodomierzy i na bieżąco kontroluje ważność cech legalizacyjnych. Wodomierze, którym w danym roku kończy się ważność cechy legalizacyjnej, są wymieniane zgodnie z przyjętym w danym roku harmonogramem.
Zgłoszenie odczytu wodomierza
Odczyt wodomierza można zgłosić: telefonicznie, pocztą e-mail, przez stronę internetową, lub osobiście w siedzibie naszej firmy.
Informujemy, że wodomierze główne, zamontowane przez ZWiK które posiadają nakładki radiowe są odczytywane zdalnie i nie ma potrzeby podawania ich stanów.
Stan wodomierza można odczytać samodzielnie. Cyfry, wskazujące ilość metrów sześciennych są oznaczone kolorem czarnym (na grafice poniżej cyfry te znajdują się w obramowaniu). Podając odczyt wodomierza prosimy uwzględniać wyłącznie pełne metry sześcienne.
Ekspertyza wodomierza
W przypadku gdy klient kwestionuje prawidłowość wskazań wodomierza i ma co do tego wątpliwości, to przysługuje mu prawo do złożenia pisemnego wniosku – zlecenia dokonania ekspertyzy wodomierza ( sprawdzenia przez Urząd Miar i Wag).
Wodomierz w uzgodnionym terminie jest demontowany z przyłącza wodociągowego (wymieniany czasowo na inny) przez monterów ZWiK, umieszczany w specjalnym opakowaniu zabezpieczającym, a następnie przekazywany do Punktu Legalizacyjnego Wodomierzy nadzorowanego przez Obwodowy Urząd Miar.
Pracownik Urzędu Miar dokonuje sprawdzenia zgodności wodomierza z zatwierdzonym typem, ważności cech legalizacyjnych, a następnie na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych wyznaczane są rzeczywiste błędy pomiarowe wodomierza.
Po przeprowadzonym badaniu Urząd Miar wydaje „Świadectwo ekspertyzy”, w którym podaje wyniki sprawdzenia.
W przypadku, gdy badania sprawdzające potwierdzą rzetelność wodomierza głównego, koszty jego sprawdzenia i wymiany pokrywa Odbiorca usług. W przypadku stwierdzenia nierzetelności wodomierza koszty te pokrywa Dostawca usług.
Różnice wskazań
Skąd się biorą różnice pomiędzy wskazaniem wodomierza głównego a sumą wskazań wodomierzy odliczających (lokalowych)? Ma na to wpływ wiele czynników, np.:
- klasa dokładności wskazań wodomierzy;
- dopuszczalne błędy użytkowe wodomierzy;
- liczba wodomierzy w mieszkaniu i w całym budynku, a także ich sposób zainstalowania (w pionie lub poziomie);
- poziom i częstotliwość poboru wody w punktach odliczających (wodomierzach odliczających);
- niepełne opomiarowanie wszystkich punktów czerpalnych wody, przecieki na instalacji;
- nieprawidłowy odczyt (odczyty poszczególnych wodomierzy odliczających w lokalach powinny być prowadzone równocześnie, przy zamkniętym dopływie wody na wodomierzu głównym);
- źle działający układ cyrkulacji ciepłej wody;
- brak ważnej legalizacji wodomierzy;
- uszkodzone wodomierze na instalacji wewnętrznej;
- przecieki na instalacji wewnętrznej, które są rejestrowane przez wodomierz główny;
- stosowanie magnesów neodymowych.
Różnicę pomiędzy wskazaniami wodomierza głównego a sumą wskazań wodomierzy odliczających w lokalach dopłaca właściciel/ zarządca (wspólnota lub spółdzielnia mieszkaniowa, itp.), na podstawie odrębnie zawartej z nami umowy.